هر گردشگری که به زنجان سفر کند پس از تجربه غذاهای لذیذ و صنایع دستی مختلف آن را دست خالی ترک نخواهد کرد.

مقصد بعدی ما زنجان است، جایی که سوغاتی های خوشمزه ای برای عزاداری می خریم. از چاقو و صنایع دستی گرفته تا شیرینی و غذا، سوغاتی های زنجان هدایایی منحصر به فرد می سازد. چمدانتان را با سوغاتی های جذاب زنجان پر خواهید کرد، پس همین حالا آن را خالی کنید. با رهی نو همراه باشید.

معرفی سوغات زنجان

از صنایع دستی زنجانی می توان به موم سازی، نقره سازی، بافندگی و ملیله بافی، چاقوسازی و قالی بافی اشاره کرد. در نتیجه شما مجاز هستید هر چیزی را که دوست دارید به عنوان سوغات بیاورید. چه شیرینی و چه نان های سنتی، حتی پیازچه می تواند باعث خوشحالی عزیزان شما در صورت انتخاب غذاهای مناسب شود. حتما در تعطیلات خود از شیرینی های خوشمزه زنجانی لذت ببرید. این نان الهی زنجانی را با هم می خوریم و دهان شما را با هم شیرین می کنیم.

لیست صنایع دستی زنجان

علاوه بر غذا، صنایع دستی نیز همواره رواج داشته است. قطعا هیچ سوغاتی از زنجان بهتر از صنایع دستی نیست که یادگاری ارزشمند و ماندگار است.

چاقوهای معروف زنجان

چاقوهای زنجانی یکی از معروف ترین سوغاتی های این شهر است. در زنجان، چاقوسازی نسل‌های متمادی محبوبیت خاصی پیدا کرده است و امروزه که ماشین‌های پیشرفته چاقوسازی در دسترس هستند، این صنعت جذابیت و محبوبیت خود را حفظ کرده است. چاقوی زنجان از فولاد ضد زنگ ساخته شده و پس از گرم شدن و چکش زدن تیز می شود. چاقوهای مختلفی با توجه به کارایی که دارند در زنجان موجود است و می توانید مطمئن باشید که تا سالیان سال دوام خواهند داشت.

چاقو زنجان

در اینکه چاقوهای زنجان به تیزی معروف هستند شکی نیست. تیغه های ضد زنگ و دسته های نشکن باعث شده است که چاقوهای زنجان به عنوان یکی از بهترین چاقوهای موجود در جهان شناخته شوند. سنت چاقوسازی در زنجان به دوران هخامنشیان برمی گردد. بیش از 200 نوع چاقو در زنجان موجود است، اما چاقوهای آشپزخانه بی نظیر هستند.

قدیمی ترین صنایع دستی زنجانی ملیله دوزی است

ملیله دوزی زنجان به قرن دهم برمی گردد و یکی از قدیمی ترین صنایع دستی شهر است. در دوره سلجوقیان رونق این صنعت و در دوره صفویه اوج گرفت. زنجان سابقه طولانی در ملیله کاری در آثار تاریخی دارد. صنعت، شاخه‌ای از فلزکاری است که پیش از دوران پهلوی، هنر بومی زنجان بوده است. بازارهای زنجان را بگردید و به دنبال طرح های منحصر به فرد بته جکه، فرنگی و پیچک باشید. سوغاتی های زنجانی شما احتمالا جزو جذاب ترین سوغاتی ها خواهند بود.

هنر باستانی مسگری ایران

مس اولین فلزی بود که بشر کشف کرد. ایران همچنین سابقه طولانی در مسگری دارد که یکی از قدیمی ترین هنرها است. در هر شهری بازاری به نام بازار مس پیدا می کنید که قدمت آن به دوران باستان بازمی گردد.زنجان بازاری از دوران سلجوقیان و ایلخانان نیز دارد. برای ایجاد نقش بر روی فلز از کنده کاری در این صنعت استفاده می شود. در بازار مسگرهای زنجان انواع غذاهای منحصر به فرد و زیبا برای خرید موجود است که می توان آن ها را به عنوان سوغاتی برای خانواده و دوستانی که ذائقه شفابخش و پخت و پز با استفاده از آنها را دارند، گذاشت.

در ادامه به برخی از صنایع دستی معروف زنجان که قبلاً اشاره کردیم اشاره می کنیم.

ملیله کاری

سوزن دوزی

dyeing

هنر مینیاتور و منبت

Charuq

نمد بافی

قالی بافی

جاجیم بافی

ظروف مسی

سوغات زنجان را از کجا بخریم؟

بازار زنجان مکانی عالی برای خرید از سیر گرفته تا پیاز است. چهارراه امیرکبیر محل بازار است. سعدی جنوبی کمی پیاده از آنجا فاصله دارد. میدان فردوسی در سبزه میدان بازار را به دو بخش بالا و پایین تقسیم می کند.

در بازار پایین، انواع صنایع دستی را می یابید. یک بازار بالا دارای فرش و قالیچه و ملیله است. جالب است بدانید منطقه ای که در آن سوغاتی پیدا می کنید به زمان آقا محمدخان قاجار برمی گردد.

انتخاب هتل در نزدیکی بازار زنجان بهترین کار در سفر به زنجان است تا هر آنچه که نیاز دارید به راحتی در دسترس باشد. آیا زنجان برای شما تجربه خوشایندی بوده است؟ آیا سوغاتی دیگری سراغ دارید؟

به این سایت مراجعه کنید

آردینی اوخو
چهارشنبه 12 بهمن 1401
بؤلوملر : مقالات اصلی,